Informatīvo metožu iedarbības
analīze vēl neko nedod, vēloties izskaidrot masu apziņas sociālos efektus.
Efekti (zombēšanas mentālais dziļums) ir atkarīgi no auditorijas – cilvēkiem (informatīvās
iedarbības recipientiem). Šodien (patiesībā vienmēr) informatīvā kara galvenais
objekts ir cilvēks - cilvēka pasaules uztvere, motivācija, vērtības utt.
Tāpēc ir interesanti, lūk, kas.
Informācijas tehnoloģijām, Interneta informācijas brīvībai un iespējai
cilvēkiem neierobežoti komunicēt savā starpā it kā vajadzēja nostiprināt
indivīdu patstāvīgo domāšanu un patstāvīgo darbību sociālajos procesos jeb,
vienkārši sakot, dzīvē. Tehnoloģijām un komunikācijas iespējām vajadzēja nākt
talkā, attīstot cilvēkos garīgo briedumu, idejisko neatkarību, domāšanas
patstāvību. Tātad nākt talkā personības veidošanā, cilvēciskās kvalitātes
uzlabošanā. Tehnoloģijām un komunikācijas iespējām vajadzēja atvieglot cilvēku
dzīvi, pilnveidojot un atbalstot garīgās aktivitātes.
Taču reāli informācijas
tehnoloģijas un komunikācijas iespējas kopumā panāca pretējo rezultātu –
indivīda destrukciju, garīgo atrofiju, kā arī ideologi ieguva sabiedriskās
apziņas vadīšanas jaunas fenomenālas iespējas, bet politiskie spēki ieguva
iespēju totāli izsekot katru cilvēku, kas lieto Internetu, mobilo telefonu.
Turklāt tas viss notiek, maskējoties ar demagoģiskiem apgalvojumiem par
informācijas brīvību, ekspertu, speciālistu spriedumu neatkarību u.tml. ASV CIP
tehnoloģiskā departamenta direktore Ira
Gus Hunt neslēpj, ka grib visu zināt par mums un mūsu komunikāciju, jo
amerikāņus satrauc pasaules attīstība.
Jaunās informācijas tehnoloģijas
un komunikācijas iespējas izveidoja tīkla sabiedrību.
Cilvēku pašorganizācijas
horizontālās sistēmas vēsturiski vienmēr pastāvēja. Taču šīm sistēmām nebija pa
spēkam lieli uzdevumi ne sociālās vadības un ideoloģijas, ne starppersonālās
komunikācijas un personības veidošanas sfērā. Piemēram, nespēja organizēt un
vadīt revolūciju. Tāds uzdevums bija pa spēkam tikai vertikālām sistēmām, kuras
stingri vadīja un kontrolēja politiskos resursus (partijas). Mūsdienās tīkla
decentralizētās sistēmas ir spējīgas veikt lielus pasākumus, mobilizējot ļaužu
masas attiecīgā mērķa sasniegšanai. Interneta sociālo tīklu aktīvisti ir aktīvi
arī reālajā dzīvē.
Tajā pašā laikā pastāv zināms
tīkla individuālisms, jo katrs patstāvīgi izlemj par savu līdzdalību kādā tīkla
sistēmā viņš darbosies virtuāli un reāli.
Interneta un tīkla sabiedrības
gūstekņi šodien ir ne tikai atsevišķi cilvēki, bet arī nacionāli suverēnas
valstis. Tīkla sistēmas uz valsti var iedarboties divējādi: no apakšas ar savas
valsts „tīkliem” un no augšas ar transnacionālajiem „tīkliem”.
Manipulāciju tehnoloģiju lielākā
kaislība ir izmantot cilvēka emocijas, palielinot emocionālo reakciju un
samazinot jēgas nozīmību. Tāds ir mērķis, balstoties uz emocionālo resursu
izmantošanu.
Idejas tiek atšķeltas no
emocionālajiem simboliem. Tā ir ļoti intensīva tendence šodienas informatīvi
psiholoģiskajās manipulācijās. Tekstu apjoms samazinājās. Tas ir apzināts
process, lai dažos vārdos raksturotu tikai emocionālo stāvokli.
Tāda pieeja kļūst par ikdienišķo
normu, piemēram, komentāros Internetā. Galvenais ir emocionālā reakcija, bet
nevis problēmas izpratne. Nopietni kaut ko pētīt, analizēt, apdomāt nav vēlams.
Nav vajadzīga racionālā pieeja, kas var radīt priekšstatu par sociālajām
tendencēm un cilvēka vietu šajās tendencēs. Vajadzīgs ir tikai cilvēka „bļāviens”
– emocionālā reakcija. Pēc mozaīskiem emocionālajiem stimuliem ir jāseko mozaīskai
emocionālajai reakcijai, visu pasauli pārvēršot par mozaīski emocionālo kolāžu.
Emocionālā intimitāte nebūt nav
vienīgā mūsdienu informatīvās translācijas sastāvdaļa. Notiek privātās dzīves
translācija vispār. Tā ir bezgalīga translācija un notiek brīvprātīgi,
cilvēkiem pašiem nododot savas personiskās dzīves materiālu publiskai
lietošanai.
Tas notiek, atsaucoties uz
vairākām cilvēciskajām vājībām: publicitātes alkas, rotaļas ar tehniku,
anonimitāte, emocinālā „izlādēšanās”.
Manipulāciju tehnologiem ir
izdevies panākt, ka atsacīšanās darboties Interneta sociālajos tīklos
sabiedriskajā domā tiek uzskatīta par atpalicības, nemodernuma, tehniskā infantilisma
izpausmi. Indivīda suverenitātes zaudēšana tiek slavēta un atzīta par modernu
izpausmi.
Lai maldinātu sabiedrību,
manipulāciju organizatori laiku pa laikam aktualizē tēmu par cilvēku vispārējo
izsekošanu. Tas faktiski vēl vairāk sekmē līdzdalību savas privātās
informācijas translēšanā. Katrā ziņā tas nemazina attiecīgo procesu.
Viena no mūsdienu sociālajām
epidēmijām ir narcisma epidēmija – mākslīga paštīksmināšanās un eksaltēta
pašjūsmošana. Mūsdienu ilūzija ir šāda: „Galvenais ir ticēt sev, un tad viss
izdosies”. Cilvēki kļūst iedomīgi, visur cer gūt panākumus, lai gan viņos nav
reāls potenciāls – prāts, zināšanas, spējas.
Internets ir narcisma multiplikators
no apmēram 2004.gada, kad sākās sociālo pakalpojumu ēra digitālajā vidē.
Narcisma sekas ir būtiskas.
Publiskais narcisms izmaina sociālās normas, dzīves standartus, uzvedības
tradīcijas. Sava „viedokļa” demonstrācija kļūst par normālu parādību, ikdienas
notikumu apjūsmošana veicina ilūzijas par to nozīmīgumu. Tādējādi cilvēka dzīve
kļūst arvien seklāka un ikdienišķi orientēta, priekšroku dodod banālām norisēm.
Šodien cilvēks ir jāaudzina un
jāsargā no hipersocialitātes – pārliekas komunikācijas bez jebkādām
formalitātēm un satura nozīmības, kas parasti bremzē starppersonālo
komunikāciju reālajā pasaulē. Reālajā pasaulē cilvēks parasti neuzrunā otru cilvēku
un vispār klusē, ja viņam nav ko teikt. Cilvēks tūlīt nedalās ar svešiem
cilvēkiem informācijā par savu privāto dzīvi. Digitālajā vidē cilvēks var
uzrunāt svešu cilvēku bez vajadzības, var viņam jeb ko stāstīt. Turklāt tukšā
komunikācija sociālajos tīklos atņem laiku izzināšanai un radošajai darbībai.
Internetā lielā mērā visu veic neprofesionāļi,
masu cilvēki. Tāpēc ir attiecīgs līmenis. Arī postcilvēku līmenis.
Internets kompensē intelektuālos,
fiziskos, psiholoģiskos defektus, jo, teiksim, garīgi slims cilvēks var
piedalīties komentēšanā utt.
Virtuālā pasaule sniedz to, ko
nesniedz reālā pasaule. Var rasties iluzorā autoritāte; komentāros var
izteikties par jebkuru jautājumu. Tas rada ilūziju par sava intelektuālā
potenciāla un erudīcijas nozīmību.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru