Kultūras attīstības vēsturiskās
likumsakarības ir vairākus tūkstošus gadus ilgas pieredzes apkopojums planētas
civilizācijas mērogā.
1. likumsakarība. Tautu pastāvēšana jeb
sociāli kulturoloģiskais stāvoklis nav vēsturiski nemainīgs fenomens. Tautu
pastāvēšanas sociālais un kultūras stāvoklis mainās, jo vēsturiski mainās
kultūras organizatoriski regulējošās kārtības nosacījumi. To diktē, piemēram,
cilvēku skaita nemitīgais pieaugums. Tā rezultātā nosacījumi kļūst komplicētāki.
Mainās arī kultūras ārējās manifestācijas formas, - tās kļūst sarežģītākas.
Šodien šīs formas funkcionē planetārā mērogā.
Katra tauta attīstītās savā tempā
atkarībā no cilvēku skaita, ģeogrāfiskajiem apstākļiem, kultūras telpas
izolētības, dabas apstākļiem, dzīvei nepieciešamo resursu bagātības utt.
Vēsturiskās attīstības gaitā
pieaug cilvēku darbības specializācija, kas savukārt veicina kultūras izmaiņu
tempu, - tas kļūst arvien straujāks. Jo tuvāk mūsdienām, jo straujāks. Pašlaik,
XXI gadsimta sākumā, kultūras izmaiņu temps daudziem šķiet nenormāli straujš.
Kultūras izmaiņu temps atsaucās uz
etniski sociālajām attiecībām visdažādākajos aspektos: asinsradnieciskajām
attiecībām, reliģiski politiskajām, nacionāli politiskajām, tagad – globāli multikulturālajām
attiecībām.
Tajā pašā laikā kultūras izmaiņu
temps ir atkarīgs no lokālās kultūras savdabības, kas būtiski ietekmē kultūras
dinamiku. Lēni mainīgai kultūrai ir savas īpatnības visās jomās.
Kultūras dinamika likvidē
stagnāciju jeb lokālo specifiku, jo komunikatīvā izolācija rada stagnāciju.
Izolāciju veicina vairāki faktori: ģeogrāfiskie, valodas, reliģiskie, tautas
mentalitātes.
2.likumsakarība. Kultūras
vēsturiskā attīstība atsaucās uz antropoloģisko sfēru; proti, jo augstāka
kultūras attīstība, jo cilvēks iegūst lielāku sociālo brīvību un zūd cilvēka kontrole,
kuru var veigt kultūras dažādi institūti. Tādējādi kultūras attīstības dinamika
un kvalitāte organiski atsaucās uz indivīda brīvību. Citiem vārdiem sakot,
kultūras attīstības līmenis nosaka indivīda sociālās brīvības parametrus.
Piemēram, kultūras attīstības līmenis var veicināt multikulturālisma koncepta
rašanos kā jaunu sociālās brīvības parametru kultūrā.
Indivīda sociālo brīvību ietekmē
ne tikai kultūras attīstības līmenis. Ietekmē arī kultūras sociālā struktūra;
jo komplicētāka ir kultūras sociālā struktūra, jo lielāka ir indivīda sociālā
brīvība. Komplicētajā sociālajā struktūrā atslābst indivīda sociālās kontroles
mehānismi. Tā, piemēram, preambulas kņada Latvijas politiskajā dzīvē 2013.gada
rudenī ir saistīta ar velmi radīt jaunus un stingrākus sociālās kontroles
mehānismus. Tas liecina par kultūras zemo līmeni, degradāciju. Par indivīda
sociālās kontroles mehānismu jākļūst katra indivīda attieksmei pret lokālo
paranoju – „okupāciju”. Saskaņā ar šo destruktīvo mehānismu (kritēriju) katra
indivīda sociālo vērtību izšķir viņa atbilde uz jautājumu, vai viņš atzīst „okupāciju”
jeb viņš neatzīst „okupāciju”.
Mūsdienu postindustriālajā
sabiedrībā kultūras attīstības vektors nodrošina vēl lielāku indivīda sociālo
brīvību, praktiski garantējot sociālās uzvedības lielu brīvību.
Cilvēka sociālo uzvedību regulē
dzīvniecisko instinktu sistēma, ko cilvēks iegūst ģenētiski un kas nosaka
tipiskas reakcijas saskarsmē ar tipiskām dzīves situācijām. Antropoģenēzes
laikā dzīvnieciskie instinkti tika papildināti, nomainīti ar etniskajām paražām
kā sociālās uzvedības programmām. Etniskā paraža tāpat kā dzīvnieciskais
instinkts ir tipiska reakcija saskarsmē ar tipisku dzīves situāciju. Taču
etniskās paražas informatīvais pamats acīmredzot ir apziņas arhetipi un
mentalitāte, kas netiek mantota ģenētiski, bet translējās atdarināšanas formā,
bērniem atdarinot vecākus. Protams, jautājums par ģenētiski mantoto vai nemantoto
materiālu ir komplicēts, un šajā ziņā var būt dažādi viedokļi, balstoties uz
pētījumu rezultātiem. Etniskās paražas (ģenētiski nemantotā materiāla)
nostiprināšanā liela loma ir audzināšanai un izglītībai.
Industrializācijas, urbanizācijas
vēsturiskajā laikmetā indivīda sociālā uzvedība lielā mērā vairs nav tipiska
reakcija saskarsmē ar tipisku dzīves situāciju. Nepieciešama sociālās uzvedības
cita modalitāte, kura balstās uz indivīda spēju operatīvi improvizēt netipiskās
dzīves situācijās.
Etniskās paražas sociālās uzvedības
programmas vietā formējās racionālās uzvedības programma. Tajā nav imperatīvas
nostādnes. Visu nosaka pats indivīds – viņa prāts. Un, lūk, tiesības racionāli
rīkoties, atbilstoši savam prātam, ir indivīda brīvība. Savukārt sabiedrības
uzticība indivīda prātam veicina sociālās kontroles atslābumu, atsakoties
detalizēti uzraudzīt indivīda sociālo uzvedību un neiejaucoties viņa dzīvē, viņa
realizētajā sava ārējā tēla propagandā un citās darbībās, kas nav bīstamas
pārējiem sabiedrības pārstāvjiem.
Mūsdienās uzplaukst iracionālisms
un nākas konstatēt prāta destrukciju. Tātad – prāta sabrukumu. Sabiedrība vairs
nevar ideāli paļauties uz indivīda prāta racionālismu. Indivīds var rīkoties
neprātīgi – iracionāli.
Tāds stāvoklis diktē
nepieciešamību pārskatīt sociālās uzvedības kontroles mehānismus, tos speciāli
aktualizējot un izdomājot jaunus mehānismus. Latvijas izdomātais „okupācijas”
kritērijs var būt saistīts ar iracionālisma uzplūdiem vietējā sabiedrībā, jo
nākas pastiprināt indivīda sociālo kontroli prāta sabrukuma periodā.
Tomēr realitāte ir cita. Minētais
kritērijs liecina par prāta sabrukumu politiskajā dzīvē, jo „okupācija” ir
ideoloģiskais mīts un faktiski iracionāla konstrukcija pati par sevi. Šī
kritērija izvēle neliecina par racionāli konstruktīvu mēģinājumu nostiprināt
indivīda sociālās uzvedības kontroli iracionālisma uzplūdu periodā.
Tātad attīstības likumsakarība ir šāda. Cilvēces
vēsturē sociālās uzvedības programmas ir mainījušās. To evolūcija virzās no dzīvniecisko
instinktu dominēšanas populācijā uz etnisko paražu dominēšanu un tālāk uz brīvu
racionālo sociālo uzvedību pilsoniskajā sabiedrībā industriālisma un
postindustriālisma laikmetā.
Par "okupāciju" ir publicēti dokumenti saitā : http://www.historia.lv. To analīze atklāj ļoti neparastu ainu: valsts vadītāji, amatpersonas, armijas komandieri aicina laipni izturēties pret "okupantiem". Šie materiāli ir jāanalizē, ja grib iegūt objektīvu skatījumu uz 1940.gada notikumiem. Dokumentu publikācija ir mūsu vēsturnieku godīgākais veikums savā profesionālajā darbībā, izveicīgi un pakalpīgi kalpojot "nacionālajām interesēm".
AtbildētDzēst