XVII-XVIII gs. radās ieskats, ka
māksla var cilvēkam norādīt pareizo dzīves ceļu. Mākslai iepatikās šis ieskats,
un māksla sāka darīt to, ko agrāk darīja reliģija – cilvēkam norādīja pareizo
dzīves ceļu.
Kas to dara XXI gs. sākumā?
XIX gs. mākslas pašapziņa jau bija
tik ambicioza, ka radošās personības (Bodlērs, Rembo, Rainis) jau atklāti
sludināja mākslas antropoloģiskās un futuroloģiskās perspektīvas, spēju nosacīt cilvēka nākotni un cilvēku virzot pa
skaistā un cēlā ceļu. Modernisms sevi uzskatīja par jaunu pasaules izziņas
veidu. Modernisti domāja, ka māksla var izmainīt cilvēku.
Kas notiek tagad – XXI gs. sākumā?
XXI gs. sākumā par visu ņirgājās
postmodernisms, mākslu pārvēršot par simulakru, ciniskas parodijas avotu.
Tagad garīgā kultūra ir orientēta
uz patērēšanu un baudu, ķermeņa izjūtu un emociju komfortu. Šajā ziņā ir
milzīgi panākumi. Tas fenomens, kas šodien sevi dēvē par mākslu, kalpo
hēdonismam un tajā nav nekā garīga, kā arī nav nekā humānistiska, vēloties un
reāli spējot garīgi palīdzēt cilvēkam.
Hēdonismam un patērēšanai adresētā
„māksla” ir daudzveidīga, radot dzīves tēlu un modeļu lielu skaitu. Dzīves tēlu
un modeļu daudzveidības radīšana „mākslā” ir pašmērķīga, jo šī „māksla” var vienīgi
pastāvēt, balstoties uz nemitīgu jaunu formu izdomāšanu. Šajā „mākslā” nav
satura; saturu aizstāj forma – formas „svaigums”, formas „koncepcija”.
Šodienas „mākslas” daudzveidība ir
lielāka nekā mākslas daudzveidība. Teiksim, šodienas „mākslā” izmantotā TV un
Internets ļauj palielināt daudzveidību. Turklāt šova „mākslā” viss ir
harmoniskāk – nav idejisko kolīziju, revolucionāro situāciju, nacionālo
konfliktu, intelektuālās konfrontācijas. Šova „mākslā” ir tikai ķermeniskās
baudas un emocionāla tīksmināšanās par baudām.
Mūsdienās mākslas marginalizācijai
ir drūmas sekas. Cilvēkā izzūd priekšstats par estētiskām vērtībām un skaidrība,
kas tas ir vispār – estētiskā vērtība! Cilvēkā nav priekšstats par
estētiskajiem un idejiskajiem kanoniem – dzīves ideāliem un vērtējumu
kritērijiem.
Māksla palīdz labāk izprast dzīvi –
sociālos procesus, psiholoģiskās nianses, cilvēku savstarpējās attiecības, to,
kas ir labs un kas ir slikts.
Mūsdienu neoliberālisma projektā
cilvēka dzīves jēga ir patērēšana; valsts jēga ir globālā (ASV) biznesa
apkalpošana. Konkurence nav intelektuāla, bet bioloģiska, tāpēc mākslas vietā
stājās”māksla”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru