Pasaules izziņa var notikt dažādi.
Viens no senākajiem veidiem ir izziņa ar mīta starpniecību. Šo veidu var dēvēt
par integrālo veidu – izziņas procesa un rezultātu cieši saistīto, nedalāmo
veidu, kad rodas noteikts veselums. Šajā veselumā integrējas gan
faktoloģiskais, gan estētiskais, gan ētiskais materiāls. Tā teikt, lietu un
parādību empīriskā daļa ir organiski vienota ar estētisko un morālo daļu.
Taču pasaules izziņa var notikt
arī diferenciāli – katru izziņas aspektu uztverot atšķirīgi. Jau antīkajā
kulturā/filosofijā tika aplūkots šis izziņas veids, to apzīmējot ar jēdzienu „gnozeoloģija”.
Antīkās gnozeoloģijas pieeja balstījās uz diferenciālo principu – uzmanību pievērsa
tikai patiesības noskaidrošanai; cits nekas neinteresēja; ētikā interesēja
tikai patiesais, estētikā interesēja tikai patiesais. Antīkā gnozeoloģija ne
par ko citu neinteresējās.
Diferenciālais veids ir augstāka
līmeņa cilvēka kognitīvā darbība nekā integrālais veids, kas balstās uz
mitoloģisko izziņu. Taču tajā pašā laikā diferenciālais veids izziņu noveda
līdz vienpusīgi noplicinātai stadijai. Pret to pirmā vērsās reliģija –
kristiānisms, tiecoties apturēt un pārvarēt pieaugošo diferenciāciju. Kristus
asociējās gan ar patieso, gan ar taisnīgumu un skaisto. Kristus tiecās pārvarēt
robežu starp gnozeoloģiju (patieso), estētiku (skaisto) un ētiku (taisnīgumu).
Sekularizācija, kas pārņēma
Rietumu kultūru, atsakoties no Kristus, pasaules izziņā ir betona sienas
uzbūvēšana starp gnozeoloģiju, estētiku un ētiku. Šīs betona sienas būvēšana
intensīvi sākās Jaunajos laikos. „Eiropas noriets” patiesībā ir saruna par šo
betona sienu un tās sekmēto pasaules izziņas noplicināšanos un
ultradiferenciāciju, kas ātri izvērtās cilvēku socializācijas ļoti šaurā specializācijā
izglītībā un dzīvē profesionālajā darbībā. Šaurā specializācija drausmīgi
sašaurina pasaules izziņu un izpratni vispār.
Reliģijas izveidotā mācība
soterioloģija tiecas pasaules izziņā sniegt veseluma ainu, pasauli uztverot kā
vienotu veselumu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru