Vienmēr ir pastāvējis zināms informatīvi psiholoģiskais uzbrukums pret sabiedrību,
formējot sabiedrības apziņu vēlamā saturiskajā virzienā. Tāpēc vienmēr ir
bijusi nepieciešama zināma pašaizsardzības stratēģija pret informatīvi
psiholoģisko uzbrukumu. Vēsturiski šī stratēģija ir mainījusies. Tā tam ir
jābūt, jo mainās informatīvi psiholoģiskā uzbrukuma tehnoloģiskie līdzekļi –
komunikācijas veidi, iespējas, daudzveidība utt. Mainās idejiskās intereses,
ideoloģiskie mērķi.
Piemēram, XX gadsimta vidū jaunas
iespējas pavēra televīzija. No pašaizsardzības viedokļa cīņa pret televīziju kā
informatīvi psiholoģiskā uzbrukuma efektīvu komponentu kādreiz pat notika
sociāli plašā mērogā. Tā tas bija ASV, kur sabiedrība kolektīvi cīnījās pret
televīzijas graujošo lomu bērnu garīgajā attīstībā. Arī šodien atsevišķās zemēs
turpinās cīņa pret TV graujošo ietekmi uz sabiedrības apziņu. Taču šodien centrā
ir Internets, sociālie tīkli.
Pašaizsardzības stratēģija un
sabiedriskā cīņa pret informatīvi psiholoģisko uzbrukumu ļoti lielā mērā ir
atkarīga no cilvēka izpratnes attiecīgajā laika periodā. Runa ir par attieksmi
pret cilvēka garīgumu, morāli, ideāliem, dzīves jēgu, nākotnes perspektīvām.
Runa ir arī par cilvēka ideālu
katrā konkrētajā laikmetā. Kā zināms, cilvēka ideāls mainās, bet no tā ir
atkarīga izturēšanās pret visu, kas ir saistīts ar cilvēku. Protams, cīņa pret informatīvi
psiholoģisko uzbrukumu, bet vispirms, protams, informatīvi psiholoģiskā
uzbrukuma saturs cilvēka skaidrojumā. Faktiski informatīvi psiholoģiskā
uzbrukuma galvenais objekts ir cilvēks.
Kas šodien cilvēkiem traucē pretoties
informatīvi psiholoģiskajam uzbrukumam? Tiek uzskatīts, ka reāla pretestība
nepastāv, un sabiedrība ir samierinājusies ar šī uzbrukuma klātbūtni, to
atzīstot par mūsdienu cilvēku dzīves organisku sastāvdaļu. Kāpēc tas tā ir
izveidojies?
Iemesls ir šodienas informatīvi
psiholoģiskā uzbrukuma paradoksālums; proti, uzbrukums ir tik manipulatīvi
rafinēti organizēts, ka atgādina paradoksu.
Reāli paradoksālais izpaužās šādi.
Informatīvi psiholoģiskais uzbrukums ir vērsts pret eliti, zinātni, reliģiju un
citiem it kā „nevainīgiem” kultūras segmentiem. Uzbrukuma laikā tiek kritizēti
politiķi, zinātnieki, mācītāji. Tāpēc šodienas cilvēkam ir grūti atšķirt
„savējos” (godīgos un gudros) no „svešajiem” (amorālajiem un muļķiem). Cilvēks
apjūk, viņš vairs nevar ne uz vienu paļauties un galu galā zaudē interesi par
visu segmentu – politiku, zinātni, reliģiju. Saprotams, nav grūti iedomāties,
ka tāds ir informatīvi psiholoģiskā uzbrukuma galvenais mērķis.
Vēl ir viens moments, kāpēc nav
konstatējama pretestība pret informatīvi psiholoģisko uzbrukumu. Lieta ir tā,
ka uzbrukumā tiek izmantotas vispārcilvēciskās dogmas: vienlīdzība,
līdztiesība, veselība, izglītība, labklājība, pašrealizācijas iespējas, uzskatu
plurālisms, demokrātija, liberālisms, cilvēktiesības. Šīs dogmas tiek iepītas
informatīvi psiholoģiskā uzbrukuma gatavotajā un izplatītajā materiālā tādā
formā, ka ārēji liecina par milzīgām humānām rūpēm, nemitīgi domājot par
cilvēka labklājību un labsajūtu. Uzbrukums ir tā noformēts, ka iemidzina
cilvēka uzmanību un nomierina cilvēku, jo, lūk, par viņu nepārtraukti kāds
rūpējās. Tātad informatīvi psiholoģiskajā uzbrukumā šodien demagoģiski izmanto
cilvēka dzīvē viscēlākās izpausmes, tādējādi graujot cilvēka esamības
metafiziskos pamatus. Cilvēks strauji pārvēršās par bioloģisko masu, jo viņa
garīgajā pasaulē valda totāla destrukcija.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru