Metafiziskā katastrofa ir vēl lielāks ļaunums nekā ģeopolitiskā katastrofa,
kuras rezultātā kāda valsts zaudē savu ietekmi. Metafiziskā katastrofa nozīmē,
ka cilvēkiem ir jādzīvo bez ideāliem, garīguma, gara aktivitātēm. Tādi cilvēki
nav ne uz ko spējīgi. Nav spējīgi nodrošināt ģeopolitisko varenību, ko var
panākt tikai ar valsts iekšējās dzīves varenības radīšanu. Metafiziskā
katastrofa likvidē varenības iespējas jebkurā dzīves segmentā.
Metafizisko katastrofu noteikti
veicina Rietumu civilizācijas sekularizācija, kas, lielās līnijās vērtējot, ir
desakralizācija – atsacīšanās no jebkāda veida svētām vērtībām, t.i.,
metafiziskām vērtībām; kad Dieva nav, tad viss ir atļauts. Tā rezultātā
veidojas jauna tipa arhaika – neopagānisma arhaika. Bezatbildība (atbildības
trūkums Dieva priekšā) vairo arhaizāciju – desakralizāciju. Zūd dzīves jēga, jo
dzīves jēga ir iespējama vienīgi tad, kad ir atbildība par savu dzīvi un arī
par citu dzīvi.
Metafizisko katastrofu veicina arī
atsevišķas populāras zinātniskās mācības.
Z.Freids izmantoja to, ka
objektīvi (empīriski) neeksistē cilvēka „dzīves jēga” un „dzīves vērtības”. Ja
cilvēks par to interesējās, tad viņš nav vesels. Freida mācībā objektīvi
eksistē tikai neapmierinātā libido rezerves.
Frankls tam nepiekrita. Viņaprāt
libido sniedz priekšstatu vienīgi par cilvēka 1) bioloģisko (fizioloģiskie
refleksi) un 2) psiholoģisko (psiholoģiskās reakcijas) satvaru. Ķermeniskais
(bioloģiskais) un psihiskais ir visiem dzīvajiem radījumiem. Gars ir tikai
cilvēkam. Metafiziskā katastrofa ir gara deficīts.
Nākas atcerēties, ka padomju
cilvēks bija orientēts uz garīgo, bija vienaldzīgs pret materiālajām vērtībām,
tiecās pēc zināšanām, sabiedriskās intereses bija pirmajā vietā, spēja ziedot
sevi kolektīva labā, darbu un taisnīgumu uzskatīja par augstākajām vērtībām,
mīlēja savu Dzimteni. Padomju valstī nebija nekāds pamats konstatēt un apcerēt
metafizisko katastrofu.
Metafiziskā katastrofa nozīmē masu
zombēšanu, cilvēkos radot priekšstatu par pilnvērtīgu patērēšanu, kaut gan
pašlaik nav reālas iespējas kaut ko nopirkt naudas trūkuma dēļ. Tomēr globālā
planetārā pārvaldes grupa organizē haotizāciju, lai valdītu duļķainā ūdenī.
Metafizisko katastrofu veicina
vadāmā haosa tehnoloģiju pielietošana. ASV imperiālisma apzināti veicināto
haosu ir aprakstījuši ne tikai krievu vai kādas citas tautas speciālisti, bet
arī pašu amerikāņu zinātnieki; P. Krugmens, I.Vallerstains u.c.
Metafizisko katastrofu veicina arī
liberālisma ideoloģijas izsīkšana, noplicināšanās un neoliberālisma
aktivitātes. Piemēram, ģimenes institūta, valsts institūta un privātīpašuma
institūta graušana. Ģimenes institūtu grauj homoseksuālisma un citu perversiju
legalizācija. Valsts institūtu grauj valsts suverenitātes mazināšanās un pat
neiespējamība. Privātīpašumu grauj finansu mahinācijas un to aizsegā organizētā
privātīpašumu atņemšana, aizbildinoties ar cīņu pret finansu noziegumiem.
Zīmīgi, ka ASV organizē haosu un
pēc tam pati glābj no haosa.
Haoss, antropoloģiskā un
metafiziskā katastrofa noteikti būs vesels laikmets Rietumu civilizācijas
vēsturē. Faktiski cilvēces vēsturē, jo haoss tiek organizēts visur uz planētas.
Kādreiz Žozefs de Mestrs rakstīja
par revolūcijas neizpratni. Sākumā domāja, ka revolūcija ir tikai atsevišķs
notikums. Tikai vēlāk saprata, ka revolūcija un tās izraisītie pārkārtojumi ir atsevišķs
laikmets. Tāds laikmets būs arī vadāmā haosa laikmets, antropoloģiskās un metafiziskās
katastrofas laikmets.
Vēsturiskā attieksme pret šo
laikmetu, iespējams, izmainīsies reizē ar jaunajām zināšanām par cilvēku.
Tā, piemēram, amerikāņu ģenētiķi
ir noskaidrojuši, ka Rietumos individuālisms, bet Austrumos kolektīvisms un
ģimeniskums ir saistīts ar specifiskiem gēniem. Cilvēkā ir gēns, kas regulē
serotīna līmeni. Šī viela cilvēkā regulē emocijas un noskaņojumu. Šī gēna
specifisks variants ir sastopams Rietumu cilvēkos, cits specifisks variants ir
sastopams Austrumu cilvēkos.
Iespējams, kādreiz ģenētika spēs
sniegt arī attiecīgu skaidrojumu par vadāmā haosa tematiku.
Taču ir sācies laikmets, kad
atsevišķas valstis cīnās pret globālās valdošās grupas varu; Baltkrievija,
Irāna, Sīrija, Krievija, Ķīna.
Antikatastrofas manevri/cīņa var
būt dažāda. Sabiedrība var radīt jaunas idejas, kas paver jaunas iespējas
cilvēciskās enerģijas izmantošanā. Tā ir viens manevs. Otrs manevrs var būt
atgriešanās pagātnē, balstoties uz vēsturiski pārbaudītu materiālu dažādu
sociālo nelaimju likvidācijā.
Apgaismības nopelns bija cilvēka
suverenitāte un augsta pašapziņa. To XX gs. otrajā pusē centās sagraut, cilvēku
pārvēršot par postcilvēku. Postcilvēkā dominē garīgais, morālais pagrimums,
destrukcija. Arī melanholija un apātija, apzinoties nenovēršamo virzību uz
nekurieni, perspektīvas trūkumu.
Neoapgaismības mesiānistiskais
patoss var radīt ikdienas dzīves mesiānistisko teoloģiju, ar viszinātāja
suverēno žestu norādot dzīvei pareizo jēgu, kļūstot par vēsturisko naratīvu un
garīgumu no kultūras marginālas vietas pārbīdot uz centru – nostiprinot kā kultūras
centrālo elementu.
Metafiziskā atdzimšana jeb
neoapgaismība ir cilvēka garīgo fundamentālo spēju atjaunošana, mācot cilvēku
pēc kaut kā censties, formulēt sev dzīves ideālus, ideālos mērķus, vēlēšanos
iet kopā ar citiem cilvēkiem uz jauniem vēsturiskajiem sasniegumiem.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru