Tiek uzskatīts, ka inteliģence ir
Krievijas fenomens. Par inteliģenci kā sociālo stratu sāka runāt pēc dekabristu
sacelšanās. Inteliģence asociējās ar opozīciju cariskajai varai, kā arī
inteliģence tika uzlūkota kā Apgaismības projekta realizētāja lokālajos
apstākļos (dzimtbūšana, analfabētisms utt.).
Pēc 1905.gada revolūcijas sakāves
Krievijas sabiedrībā strauji nostiprinājās krasi negatīva attieksme pret
inteliģenci. Piemēram, tas atspoguļojās daiļliteratūrā. Antona Čehova darbi ir
tipisks piemērs. Sociālajā publicistikā XX gs. sākuma inteliģences portrets ir
rakstu krājums „Vehi”. Pazīstams ir Vladimira Uļjanova naidīgais aforisms,
inteliģenci dēvējot par mēsliem.
Mūsdienās nekas nav mainījies. Arī
pašlaik (2013) Krievijā inteliģence asociējās ar opozīciju Kremļa (prezidenta V.Putina)
varai. Krievijas vienkāršā tauta pret inteliģenci izturās nevis kā pret nācijas
gudrākajiem cilvēkiem („nācijas smadzenēm”), bet gan kā pret nācijas mēsliem un
nodevējiem, dēvējot sarkastiski par „kreatīvo šķiru”, „ofisa planktonu”. Tas
pats ir sakāms par attieksmi pret Latvijas inteliģenci, kura XX gs. bija tautas
un valsts interešu lielākā nodevēja un profesionālajā ziņā (intelektuālās
kapacitātes) nav spējīga realizēt Apgaismības projektu, bet var vienīgi
padziļināt degradācijas un destrukcijas procesus. Latvijas inteliģence ir
novedusi latviešu tautu, nāciju līdz totālai antropoloģiskajai katastrofai.
1832.gadā Krievijas krimināllikumā
tika iekļauts pants par homoseksuālismu. Sabiedrībā dominēja viedoklis, ka
pantu ierakstīja inteliģences dēļ, jo tās aprindās ir izplatīts
homoseksuālisms. Tauta (vienkāršie cilvēki) pret homoseksuālismu izturās
naidīgi. Sods bija izsūtīšana uz Sibīriju līdz mūža beigām. PSRS no 1934.gada
arī bija krimināllikumā pants par homoseksuālismu.
Inteliģences identitāti
(autopozīciju) ne tik daudz apliecina tās pašvērtējums kā attieksme pret citiem
sociālajiem stratiem – to kritika vai velme pievienoties. Inteliģence sevi
vienmēr analizē un vērtē, ņemot vērā savu attieksmi pret varu un tautu.
Inteliģence var vēlēties kalpot tautai, kā arī vēlēties kalpot varai. Viss ir
atkarīgs no tā, kam kalpo vara. Ja vara kalpo tautai, tad inteliģence var
kalpot varai. Ja vara nekalpo tautai, tad inteliģence var nekalpot varai. Taču
vara var piespiest inteliģenci kalpot varai, kā tas bija PSRS un sastopams
pašlaik Rietumos.
Inteliģence principā var būt
opozīcijā visiem sociumā dominējošajiem institūtiem – politiskajam režīmam,
ideoloģiskajām un reliģiskajām nostadnēm, ētiskajām normām, estētiskajiem
priekšstatiem. Tas tā parasti notiek, ja inteliģence savu misiju saskata tautas
kultūras attīstīšanā saskaņā ar visaugstākajiem kritērijiem, kādi valda
visaugstāk attīstītajās citās kultūrās. Tādā gadījumā inteliģence neiesaistās
valsts varas birokrātisko mehānismu darbībā. Inteliģences prioritāte ir
apgaismības ideāli, progresa dievināšana, humānisma vērtības. Inteliģence
nosoda despotismu, patvaldību, reakcionārismu, atpalicību, konservatīvismu
u.tml. Inteliģence politiskās varas un birokrātijas vērtībām pretstata garīgās
vērtības, kuras kļūst par kultūras attīstības galveno faktoru.
Ja inteliģences misija ir tautas
kultūras attīstības veicināšana, tad inteliģence ir sava veida kultūras elite.
Ja inteliģencei nerūp tautas kultūras attīstības veicināšana, tad tā pārvēršās
par sociālo eliti, - tā ir materiāli labi nodrošināta, ieņēm amatus, izpilda
administratīvo darbu utt.
Franču inteliģences formula kopš
Lielās franču revolūcijas ir vienmēr bijusi
šāda – brīvība, vienlīdzība, brālība. XIX gs. Krievijas inteliģences
formula bija – pareizticība, patvaldība, tautiskums. Krievijas XX gs.
inteliģences formula bija – garīgums, revolucionārisms, vienkāršā tauta,
kosmopolītisms.
Latviešu inteliģences formula –
servilisms, verdziskums, pseidointelektuālisms. Tāda formula dominē no XX
gadsimta.
Rietumeiropā pret inteliģenci
vienmēr izturējās savādāk nekā Krievijā (Austrumeiropā). Rietumeiropas
definīcija ir šāda: inteliģence ir sabiedrības slānis, kas ir audzināts un
izglītots sabiedrības pārvaldīšanai. Rietumeiropā (plašāk – Rietumos)
inteliģence ir varas atribūts. Inteliģences uzdevums ir nodrošināt varas
garīgās varas pastāvēšanu, jo vara valda ne tikai ar policejiskām metodēm, bet
arī ar garīgajām metodēm (izglītība, ideoloģija, mediji u.c.).
Rietumos pastāv intelektuāļu
slānis. Tas ir specifisks fenomens, kuru pēc sociālisma sabrukuma sāka modīgi
ieviest arī Austrumeiropā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru