Cilvēka garīgās būtības mākslinieciskā analīze daiļliteratūrā jeb literārā
metafizika Rietumu kultūrā ir vēsturiski jauna parādība – no XIX gadsimta.
Pirms tam tas, ko tagad dēvējam par cilvēka iekšējās pasaules atspoguļošanu,
nebija nemaz sastopams ne antīkajā, ne viduslaiku un arī Jauno laiku pirmo
gadsimtu vārda mākslā. Cilvēka iekšējās pasaules analīze tā pa īstam sākās
tikai XX gadsimtā.
Vārda mākslinieks vienmēr sastopās
ar grūtībām, attēlojot savu literāro varoņu jūtas, domas, emocionālos
pārdzīvojumus. Valērijs Brjusovs rakstīja, ka starp poētisko domu un vārdu
vienmēr saglabāsies bezdibenis, jo vārds nekad nebūs adekvāts pārdzīvojumam,
cenšotiess pārdzīvojumu atveidot vārdos.
Literatūrzinātnē jēdziens
„iekšējais cilvēks” radās XVIII gadsimta beigās vācu romantiķu priekšteču
tekstos. Žans-Pols 1797.gadā publicēja traktātu „Par dvēseles nemirstību”. Tajā
ir teikts: „Iekšējais cilvēks, tas ir dievs, kas paslēpies statujā, bet nevis
no akmens, bet ar miesu...” (Jean-Paul. Gesammelte Schriften, B., 1897, B.II,
SS. 34-35).
Virdžīnijas Vulfas salona
„Blumsberī” apmeklētājs psihologs Viljams Džeims ieteica jēdzienu „apziņas
plūsma”. Kā zināms, jēdzienu akceptēja XX gadsimta literatūrzinātne.
Pati Virdžīnija Vulfa apziņas
plūsmā veidoto prozu pieskaitīja „fragmentārās apziņas laikmetam”, kas sākās
daiļliteratūrā un kuras aktīva dalībniece bija arī pati angļu rakstniece.
Tas bija laikmets, kad par apziņas
procesa literārās atveidošanas tehnoloģiju interesējās vairāk nekā par apziņas
saturu.
Virdžīnijas Vulfas pieejā centrālā
loma bija viņas izdomātajam „spogulim”, ar kura palīdzību viņa ieraudzīja un
literāri atveidoja cita cilvēka „Es”. „Spogulis”, protams, bija metafora,
vēloties apzīmēt savu tehnoloģisko pieeju cilvēka iekšējās pasaules atklāsmē.
Tātad autora paša iekšējā pasaule tika pārnesta uz tēla iekšējo pasauli; autors
savus tēlus veidoja, skatoties spogulī pats uz sevi; citiem vārdiem sakot, tēlu
iekšējo pasauli „norakstīja” no savas iekšējās pasaules.
Tiek uzskatīts, ka Luijs Kerrols
aizsāka „spoguļa” tēmu literatūrā.
Latviešu prozā apziņas plūsmas
lielmeistars ir Alberts Bels. Viņa daiļradē apziņas plūsmas literārā
tehnoloģija lieliski izmantota stāstā „Ilūziju zilās buras” un romānā „Saucēja
balss”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru